Kick off…

efter en lång, lång vinter känns det så bra att få åka iväg och jobba med
hundarna en hel helg. Husvagnen är packad och klar, Dennis hämtar upp
mig efter jobbet och så sticker vi…

Jag har inte en aning om ”statusen” på min hund efter säsongsuppehållet
så det ska bli spännande att se. Vi hade ju lite olika uppfattning om vem
som ska föra vem i höstas. Ibland t o m ljudliga protester (läs uppmaningar)
från Affes sida…

Apropå ovanstående kan jag inte låta bli att citera Roger Markström:
”Lägg därför på minnet att ”Will to please” är en myt som bygger på gammal tro.
Med dagens kunskap vet vi, att en hund inte är genetiskt programmerad att arbeta
för sin förare. En hund samverkar med sin förare först om föraren kan vara till
någon nytta för hunden (egoisten).

Om någon vill kalla det för att vara till lags så gärna för mig. Ändå upplever jag,
att jag själv är mer till lags för mina hundar som kock, servitör, vårdare, chaufför,
skytt, spårläggare, utläggare av dummies och mycket, mycket mer. Men trots att
jag är dom så mycket till lags, är jag helt säker på att de inte tänker dela med sig
av sin bulle vid kvällskaffet. Men följa med på jakt och hjälpa till där gör de gärna…”

Hm…? Kul ska det bli att starta upp i alla fall, min motivationsnivå är på topp :o)

I morse sjöng koltrasten med en talgoxe som doakör utanför fönstret – så
här års är öronen känsliga för ljuvlig vårsång…

Trevlig helg!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0