Jag blev så fruktansvärt rädd…!

Vi var ute i det varma härliga sommarvädret och tränade hundarna och naturligtvis hade vi både vattendunk och –skål med oss så att de kunde dricka. Men det gäller att se till att de verkligen dricker ordentligt också. Affe gjorde nog inte det, en del hundar är dåliga på att dricka.

Efter träningspasset (bara ett kort pga värmen) tog jag med honom till en damm i närheten för att han skulle få bada. Väl framme upptäcker jag att han ser konstig ut, han skälver i hela kroppen. Snabbt som attan fick jag ner honom i dammen och kunde kyla av honom. Dennis bar honom sedan till bilen som stod i skuggan. Jag hällde vatten över honom igen medan Dennis ringde djursjukhuset för att få instruktioner. I bilen hade jag sjukvårds-lådan så jag kunde ”tempa” honom och han hade då 40°, tandköttet var alldeles blekt, han var yr och försökte kräkas. Jag lyckades inte få i honom något vatten. Efter en stund kom färgen tillbaka på tandköttet och han verkade inte så yr längre så vi kunde åka tillbaka till husvagnen. Jag provade att ge honom mjölk och han drack nästan en liter. Efter ytterligare en avkylning i duschen fick han vila i bilen (som självklart stod i skuggan) och verkade lugn och nöjd. På hemvägen stannade vi och vattnade honom med vatten och mjölk blandat flera gånger. Vid ett stopp stod han och kissade länge, länge.

När vi kom hem kontrollerade jag tempen igen och den hade sjunkit till 38,1° - puh! Vilken pärs! Jag trodde faktiskt att han skulle dö där ute på fältet. Usch, vad hemskt det var! Och detta hände trots att vi är jättenoga med att ha vatten med oss, att ha bilen i skuggan med öppen baklucka och fönster om hundarna är i den osv.

Att ge vatten blandat med mjölk till hundar som är dåliga på att dricka är ett gammalt beprövat ”bruksknep” som fungerar för det mesta tack och lov. Hädanefter ska jag se till att ha stenkoll på hans vätskeintag – var så säker!




Kommentarer
Postat av: Anonym

Fy vad hemskt! Skönt att han repade sig igen. Inte kul när de blir så där. Kram Lisa

2010-06-07 @ 10:38:42
Postat av: Jill

Usch, vad läskigt. Vilken tur att det gick bra. Eizor var också sådär värmekänslig så det gällde verkligen att tänka både en och två ggr. innan man tränade då det är sådär varmt.

Sköt om er!

Kramar från oss

2010-06-08 @ 00:36:19
URL: http://www.jaktlabrador.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0