Detta är bedrövligt...!

Jag kan inte låta bli att fundera lite kring det jag läser på en blogg: "Sluta upp med att skicka uppmaningar om att jag ska sprida mail vidare!" Bloggaren har uppmanats, via mail, att sprida uppgifter om en veterinär som ska ha misshandlat en hund på sin klinik.

Bloggaren varken kan eller vill medverka till denna spridning av mail utan att veta bakgrunden till dem. För om det skulle vara sant är det ju faktiskt en polissak - och om inte - så är ju den här veterinärens namn för evigt draget i smutsen. Den här personen har tack och lov civilkurage nog att säga ifrån och sprider inte sånt här vidare.


Men - hur tänker de som skriver och sprider sådana mail? Antagligen inte alls! Och problemet gäller ju inte bara det som skrivs utan även sånt som pratas och sprids vidare... Vi måste tänka källkritiskt både för vår egen och andras skull!  Är detta sant? Har jag sett det med egna ögon? Kan jag stå för det här? Vad får det för konsekvenser för den det gäller? Och kan jag ta ansvar för det? Hur skulle jag må om jag själv drabbades av sånt här?


Jag kan dessutom inte låta bli att tycka att det är superkorkat att använda ett forum där det är så lätt spåra källan - man kan ju faktiskt åka dit! Och för övrigt kan man ju också fundera över vad andra drar för slutsatser om den som skrivit, pratat eller vidarebefordrat... Ingen vill väl bli sedd som en "dyngspridare" - eller?




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0